Cultural identity and integration of Bugis and Minangkabau in the metropolis (Jakarta, Indonesia)
Identité culturelle et intégration des Bugis et des Minangkabau dans une métropole d’avenir (Jakarta, Indonésie)
Abstract
This dissertation is concerned with the questions of the identity and integration of the Bugis, an ethnic group from South Sulawesi, and the Minangkabau from West Sumatra in the urban space of Jakarta. The research problems are as follows: how did these two groups merge within the metropolitan urban space? Did they succeed in preserving their cultural identities or did these identities dissolve? The dissertation begins with the study of their migratory route towards Jakarta. The objective is to learn in detail the context and the conditions of these migrations. At the second part, it discusses the question of identity. The arrival and the integration of the migrants from different cultures in the capital city of Indonesia raise many questions of identity due to the coexistence between rural and urban identities, inter-ethnic relations, etc. The third part essentially deals with the question of the plurality of networks which has facilitated the integration of these different groups, also discuss the challenge of integration which related to the land insecurity status.
Cette thèse porte sur l’identité et l’intégration des Bugis, un groupe ethnique originaire du sud de Sulawesi, et des Minangkabau originaires de l’ouest de Sumatra dans l’espace urbain jakartanais. La problématique est la suivante : comment ces deux groupes se sont-ils fondus au sein de l’espace urbain métropolitain ? Ont-ils réussi à préserver leur identité ou bien ces identités se sont-elles dissoutes ? La thèse débute par l’étude du parcours migratoire des uns et des autres vers Jakarta, l’objectif étant de préciser le contexte et les conditions de ces migrations. L’arrivée et l’intégration dans la capitale de migrants issus de cultures différentes, certains depuis des siècles, n’est pas sans poser nombre de questions de nature identitaire : coexistence entre ruraux et urbains, rapports inter-ethniques, etc. C’est l’objet de la seconde partie. La troisième partie traite essentiellement de la question de la pluralité des réseaux à l’origine de l’intégration des différents groupes, sans oublier le thème de l’insécurité foncière.
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