« Notre âme est un tableau mouvant ». Énergétique des émotions et puissance de l’image chez Diderot - Université de Reims Champagne-Ardenne Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue AUC Philologica Année : 2018

« Notre âme est un tableau mouvant ». Énergétique des émotions et puissance de l’image chez Diderot

Résumé

In the broader context of the sensualist theory of passions, Diderot 's thought on drama and painting is an interesting point of view on the links between visuality and emotions in the 18 th century. The image of the "tableau mouvant" is revealing of the opposition between images and language in the expression of emotions, and, in Diderot 's view, the inferiority of the latter. In several moments of different texts concerning passions and emotions, the totum simul of images is opposed to the successive dimension of language. Accordingly, the poetics of drama relies heavily on gesture and pantomime, when a sublime movement is more meaningful than a long discourse. In the artistic communication of emotions, visual efficiency is the touchstone of success for Diderot, as in his analysis of the failed portrait of Mademoiselle Clairon by Van Loo. In a more unexpected way, the expressive body also plays an important role in Diderot 's reaction to Richardson novels. It fosters an integration of detailed gestures in both Le Neveu de Rameau and La Religieuse, where Diderot skilfully plays with dramatic visual expressivity.
Fichier principal
Vignette du fichier
Phil_2018_3_0095.pdf (739.67 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

hal-02507503 , version 1 (13-03-2020)

Licence

Paternité

Identifiants

Citer

Jean-Louis Haquette. « Notre âme est un tableau mouvant ». Énergétique des émotions et puissance de l’image chez Diderot. AUC Philologica, 2018, 2018 (3), pp.95-105. ⟨10.14712/24646830.2018.39⟩. ⟨hal-02507503⟩
90 Consultations
145 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More