Empedocles, Sacrificial Violence and Grace
Empédocle, la Violence sacrificielle et la Grâce
Abstract
This paper is intended to examine the anthropological context of the vocabulary and the theological speech and ritual continuously used by Empedocles when he overthrows the traditional Olympian Pantheon. Contrary to what is often argued by those who attribute to Empedocles’ own conception the theological and ritual elements present in fragment 115, the goal is to show that these elements belong to the sacrificial economy attributed to Olympian religion and placed under the yoke of Necessity (Anagkè). On the sidelines of the Orphic and tragic thought of his time, which he puts into perspective, Empedocles would denounce especially the constitutive ambiguity of the Sacred and the Purification, which undermines the two instances that are the Alliance (Philotes) and the Quarrel (Neîkos) by making Violence and Grace (Charis) communicate in a way both ineluctable and unbearable for him. From the indications offered by fragments 30 and 116, a new approach of the Empedoclean Cycle is suggested and it gives way to the hypothesis of a non-sacrificial alternation, dedicated to the Charites.
L’objet de cette contribution est d’interroger le contexte anthropologique du vocabulaire et de la langue théologique et rituelle que continue à parler Empédocle, au moment où il renverse le Panthéon olympien traditionnel. Contrairement à ceux qui attribuent à la vision d’Empédocle lui-même les éléments théologiques et rituels présents dans le fragment 115, il s’agit de montrer que ces éléments relèvent d’une économie sacrificielle imputée à la religion olympienne et placée sous le joug de Nécessité (Anagkè). En parallèle avec les réflexions orphiques et tragiques de son temps, qu’il remet en perspective, Empédocle dénoncerait notamment l’ambiguïté constitutive du sacré et de la purification qui mine les deux instances que sont l’Alliance (Philotès) et la Querelle (Neîkos) en faisant communiquer la Violence et la Grâce (Charis) de manière à la fois inéluctable et insupportable. À partir des indices offerts par les fragments 30 et 116, une réinterprétation du Cycle empédocléen est proposée qui fait place à l’hypothèse d’une alternance non sacrificielle, vouée aux Charites.