Listening to the “hymn of roots” phono-rhythmically (Empedocles, F. 6) - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Revue de Métaphysique et de Morale Year : 2019

Listening to the “hymn of roots” phono-rhythmically (Empedocles, F. 6)

Phono-rythmie dans l’hymne des racines (Empédocle, F. 6)

(1) , (2, 3)
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Abstract

In order to move away from the allegorizing readings of Empedocles’ F. 6, which conflictually identify the four elements with isolatable theological entities, this contribution offers a phono-rhythmic analysis postulating the existence of a hypo-phonic language that operates infra-signifying associations. It is in this particular language that Empedocles requires his addressee to aurally discern the “roots” of things, by listening phono-rhythmically. Empedocles is a humnopolos, a “hymn turner” (F. 146, 1), just as Apollo, god of music, is a homopolos, an “assimilating turner”: while describing physiological or cosmogonic processes, he uses a ritualized language where different scenarios are superimposed (“Persephone’s abduction,” “the oath of the gods,” “Persephone’s sorrow,” etc.). Empedocles seems to denounce the Olympian hierogamies characterized by deception and violence and to pit the new soteriological figure of Nêstis-Aphrodite against them.
Afin d’en finir avec les lectures allégorisantes du F. 6 d’Empédocle qui identifient de manière conflictuelle les quatre éléments à des entités théologiques isolables, cette contribution en livre une analyse phono-rythmique qui se fonde sur le postulat de l’existence d’une langue hypo-phonique qui opère des associations infra-signifiantes. C’est dans cette langue qu’Empédocle exige de son destinataire de discerner de manière aurale les « racines » des choses, dans une écoute phono-rythmique. Empédocle est humnopolos, « tourneur d’hymnes » (F. 146, 1), comme Apollon musicien est homopolos « tourneur assimilateur » et, pour décrire des processus physiologiques ou cosmogoniques, il use d’une langue ritualisée où se superposent différents scenarii (« l’enlèvement de Perséphone », « le serment des dieux », « le chagrin de Perséphone », etc.). Il semble ainsi dénoncer les hiérogamies olympiennes caractérisées par la tromperie et la violence et leur opposer la figure sotériologique de Nêstis-Aphrodite.
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Dates and versions

hal-02546389 , version 1 (17-04-2020)

Identifiers

Cite

Sylvie Perceau, Anne Gabrièle Wersinger Taylor. Phono-rythmie dans l’hymne des racines (Empédocle, F. 6). Revue de Métaphysique et de Morale, 2019, Rite et voix dans la philosophie antique, 103 (3), pp.247-266. ⟨10.3917/rmm.193.0247⟩. ⟨hal-02546389⟩
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