. Pierce-;-van-straten, , 1993.

, HEATTH, pp.17-18, 1999.

, WERSINGER, p.126, 2002.

, One will not prohibit the use of any document, even those who, in the comparative difference, concern the Roman mothers willingly exemplar. This, with a persian shoe (?) Mn. That's it ! Burn me/ But she will be slaughtered at this very moment/ The Sixth Women. No, no! I implore you. Do me whatever you like / rather than to her/Mn. You're a mother of a tender nature. / But she will not less be slaughtered./ The Sixth Woman. Alas my daughter! Give me the jug, Mania, so that I can collect my child's blood, One may prefer the position according to which one may write, vol.137, p.473, 1965.

, Gibert speaks of « the verbal rigor of Greek tragedy, which twists language only for a very definite purpose, Façons tragiques de tuer une femme, pp.13-14, 1987.

, « the genre of tragedy can easily create and control a confusion of categories, and also knows the limits it cannot cross, p.17

, HEINRICHS, pp.37-38, 1999.

. Wersinger, , 2012.

. Bibliography-e and . Barra-salzédo, En soufflant la grâce. Âmes, soufflés et humeurs en Grèce ancienne, 2007.

C. Bell, Ritual Theory, Ritual Practice, 1992.

G. Berthiaume, Étude sur la boucherie, la cuisine et le sacrifice dans la Grèce ancienne, Les rôles du Mageiros, 1982.

L. Bonnechère and . Sacrifice-humain-en-grèce-ancienne, Kernos, vol.3, 1994.

P. Bonnechère, Le sacrifice grec entre texte et image. A propos de l'ouvrage de F.T. van STRATEN, Hierà kala, Kernos, vol.11, pp.377-438, 1998.

D. Briquel-;-m.-mazoyer, J. Rey, F. Malbran-labat, and R. Lebrun-(éd, Remarques sur le sacrifice étrusque, La Fête. La Rencontre des Dieux et des Hommes, pp.133-157, 2004.

P. Brulé and R. Touzé, Le hiereion : phusis et psychè d'un medium, pp.111-138, 2008.

W. Burkert, Greek Tragedy and Sacrificial Ritual, GRBS, vol.7, pp.87-121, 1966.

W. Burkert and H. Necans, , 1972.

W. Burkert, The Problem of ritual Killing, Violent Origins. Walter Burkert, René Girard and Jonathan Z. Smith on Ritual Killing and Cultural Formation Stanford, pp.149-176, 1987.

C. Calame, La poésie lyrique grecque, un genre inexistant ?, Littérature, vol.111, pp.87-110, 1998.

C. Calame, Quelques formes chorales chez Aristophane : adresse aux dieux, mimésis dramatique et 'performance' musicale, Chanter les Dieux. Musique et Religion dans l'Antiquité grecque et romaine, pp.115-140, 2001.

C. Calame, Interprétation et traduction des cultures. Les catégories de la pensée et du discours anthropologiques, L'Homme, vol.163, pp.51-78, 2002.

. Cl, . Calame, and . Jeux-de, Genre et performance musicale dans le choeur de la tragédie classique : espace dramatique, espace cultuel, espace civique, Musique et Antiquité, pp.63-90, 2006.

C. Calame, Les Hymnes Homériques comme Prières poétiques et comme Offrandes musicales. Le Chant Hymnique en acte, pp.53-78, 2012.

A. L. Carbone, La représentation de l'organisation spatiale du corps chez Aristote, thèse de doctorat, vol.1, 2005.

A. L. Carbone and A. Illustré, Représentations du corps et schématisation dans la biologie aristotélicienne, 2011.

S. Cavell, The Claim of reason: Wittgenstein, Skepticism, Morality and Tragedy, 1979.

S. Cavell, Must we mean What We Say ? Cambridge, 1969.

S. Crippa, Antiquité méditerranéenne et orientale. Mélanges offerts à Francis Schmidt par ses élèves, ses collègues et ses amis, Les marges du langage dans les contextes sacrés : phthoggos, phtheggomai, pp.269-280, 2009.

J. Derrida and . La-différance, Bulletin de la Société française de philosophie, vol.3, pp.1-29, 1968.

M. Detienne and J. Vernant, Pratiques culinaires et esprit de sacrifice, La cuisine du sacrifice en pays grec, Paris, Gallimard, 1979. M. DETIENNE, pp.7-35, 1979.

M. Detienne, Murderous Identity : Anthropology, History, and the Art of Constructing Comparables, Common Knowledge, vol.8, pp.178-187, 2002.

M. Detienne, Comparative Anthropology of Ancient Greece, 2009.

L. Deubner, . Ololyge, and . Verwandtes, , pp.1-28, 1941.

J. Durand, Bêtes grecques. Propositions pour une topologique des corps à manger" in M, DETIENNE et J.P. VERNANT, pp.133-157, 1979.

J. Durand, Sacrifice et Découpe en Grèce ancienne, pp.59-65, 1987.

P. Easterling, Un spectacle pour Dionysos", in Cambridge Companion to Greek Tragedy, 1997 (trad. Fr., Europe n°837-8, pp.6-28, 1999.

. Th, D. Ethofer, . Van-de, K. Ville, P. Scherer et al., Decoding of Emotional Information in Voice-Sensitive Cortices, Current Biology, vol.19, pp.1028-1033, 2009.

, Greek and Roman animal sacrifice: ancient victims, modern observers, 2012.

H. Foley, Ritual Irony : Poetry and Sacrifice in Euripides. Ithaca, 1985.

J. M. Foley, Reading' Homer through Oral Tradition, College Literature, vol.34, pp.1-28, 2007.

J. Gebauer and . Pompe-und-thysia, Attische Tieropferdarstellungen auf schwarz und rotfigurigen Vasen, 2002.

S. Georgoudi, R. Koch, F. Piettre, and . Schmidt, La cuisine et l'autel: les sacrifices en questions dans les sociétés de la Méditerranée ancienne. Bibliothèque de l'École des Hautes Études, Sciences Religieuses, vol.124, 2005.

S. Georgoudi-;-s, R. Georgoudi, . Koch, F. Piettre, and . Schmidt, L''occultation de la violence' dans le sacrifice grec: données anciennes, discours modernes, pp.115-147, 2005.

S. Georgoudi, Le consentement de la victime sacrificielle : une question ouverte, dans V. MEHL et P. BRULÉ (dir.), pp.139-153, 2008.

F. Gherchanoch and . La-beauté-dévoilée-de-phryné, De l'art d'exhiber ses seins, Serments et Paroles efficaces, vol.10, pp.201-225, 2012.

J. Gibert, The Limits of a Metaphor in Greek Tragedy, Harvard Studies in Classical Philology, vol.101, pp.159-206, 2003.

L. Girard, . Violence, and . Le-sacré, , 1972.

F. Graf, What is new about Greek Sacrifice", in Kykeon. Studies in honor of, pp.32-55, 2002.

F. Graf, Derveni and Ritual, Proceedings of the Derveni Papyrus Conference, vol.5, pp.1-19, 2008.

F. Graf, One generation after Burkert and Girard, vol.2012, pp.84-122

J. Guépin, The Tragic Paradox : Myth and Ritual in Greek Tragedy, 1968.

F. Hartog, Le boeuf 'autocuiseur' et les boissons d'Arès, pp.251-269, 1979.

J. Heatth, Desentangling the Beast : Human and Other Animals in Aeschylus'Oresteia, The Journal of Hellenic Studies, vol.119, pp.17-47, 1999.

A. Heinrichs, Animal Sacrifice in Greek Tragedy, pp.180-194, 2012.

H. Hubert and M. Mauss, Essai sur la nature et la fonction du sacrifice, L'Année Sociologique, vol.2, pp.29-138, 1899.

V. Huet, Les images du sacrifice en Gaule romaine, Archéologie du sacrifice animal en Gaule romaine : rituels et pratiques alimentaires, pp.41-74, 2008.

L. Hugot, A propos des gras Tyrrhénéiens qui devant l'autel soufflaient dans l'ivoire. Les représentations de musiciens autour des autels en Etrurie, pp.61-80, 2008.

S. Johnston, Demeter in Hermione: Sacrifice and Ritual Polyvalence, Arethusa, vol.45, issue.2, pp.211-241, 2012.

C. Kerényi and P. , Das griechische Mythologem von der menschlichen Existenz, 1946.

K. Sidwell, The sacrifice at Aristophanes : Wasps 860-890, Hermes, vol.117, pp.271-277, 1989.

M. Kitts, Ritual Scenes in the Iliad : Rote, Hallowed or Encrypted as Ancient Art ?, Oral Tradition, vol.26, pp.1-14, 2011.

L. Kurke, Choral Lyric as 'Ritualization': Poetic Sacrifice and Poetic Ego in Pindar's Sixth Paian, Classical Antiquity, vol.24, pp.81-136, 2005.

G. Lakoff and M. Johnson, Les Métaphores dans la vie quotidienne, 1985.

M. Lambert, Ancient greek and Zulu Sacrificial Ritual : A Comparative Analysis, Numen, vol.40, pp.293-318, 1993.

B. Lempert, La Critique de la Pensée sacrificielle, 2000.

F. Lissarague, Pourquoi les satyres sont-ils bons à montrer ?, pp.93-101, 1987.

N. Loraux, Façons tragiques de tuer une femme, 1985.

N. Loraux, Les Mères en deuil, 1990.

N. Loraux, La métaphore sans métaphore. A propos de l'Orestie, Europe, vol.77, pp.242-264, 1999.

. Ch and . Malamoud, Les Chemins du couteau. Remarques sur les dans le sacrifice védique, pp.249-262, 1987.

H. Marx-wolf and . High, Priests of the Highest God: Third-Century Platonists as Ritual Experts », Journal of Early Christian Studies, vol.18, issue.4, pp.481-513, 2010.

V. Mehl-;-v, P. Mehl, and . Brulé, Usage de parfums et sacrifices sanglants, pp.167-186, 2008.

V. Mehl and P. Brulé-(dir, Le Sacrifice antique. Vestiges, procedures et strategies, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00496362

K. Meuli, Griechische Opferbräuche, Phyllobolia für P. Von der Mühl, pp.185-288, 1946.

F. S. Naiden, The Fallacy of the Willing Victim, The Journal of Hellenic Studies, vol.127, pp.61-73, 2007.

B. Oguibénine and L. Déesse-usas, Recherches sur le sacrifice de la parole dans le Rigveda, 1988.

R. Parker, V. Préface-in, P. Mehl, . Brulé-;-i-viii-s, and . Perceau, L'un chante, l'autre pas. Retour sur la phorminx d'Achille, pp.65-85, 2005.

S. Perceau, Corps chantés, corps chantant chez Homère et les Tragiques, Musica corporis. Savoirs et arts du corps de l'Antiquité à l'äge humaniste et classique, pp.105-128, 2011.

S. Perceau, De la réticence au cri : la gamme du silence dans la tragédie grecque, Le silence Paris, 2015.

S. Perceau, A. G. Wersinger, . Retour, and . Le-prétendu, sacrifice grec ' : un point aveugle de l'anthropologie ?, S. Perceau et O. Szerwiniack (éd.), Polutropia d'Homère à nos jours, pp.123-144, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02546404

M. Petropoulou, Animal Sacrifice in Ancient Greek Religion, Judaism, and Christianity, 100 BC to AD 200, 2008.

S. Pierce-;-f and . Prescendi, Prométhée fonde-t-il le sacrifice grec ? En relisant Jean Rudhardt, Classical Antiquity, vol.12, pp.81-95, 1993.

J. Redfield, Animal Sacrifice in comedy: an alternative point of view, pp.167-179, 2012.

B. R. Rees, Aristotle 's Approach to Poetry, Greece and Rome, vol.28, pp.23-39, 1981.

J. B. Rives, The Theology of Animal Sacrifice in the Ancient Greek World. Origins and developments, Ancient Mediterranean Sacrifice, pp.187-202, 2011.

L. Scubla, La proie et son Ombre. Traitement rituel et figures symboliques de la relation prédateur-proie, L'Homme, vol.151, pp.277-286, 1999.

L. Scubla, Sur le mythe de Prométhée et l'analyse du sacrifice grec, Europe, vol.82, pp.55-72, 2004.

S. Sculion, Nothing to do with Dionysus : Tragedy Misconceived as Ritual, The Classical Quarterly, vol.52, pp.102-137, 2002.

P. T. Struck, Speech Acts and the Stakes of Hellenism in Late Antiquity, Magic and Ritual in the Ancient World, pp.387-403, 2002.

J. Svenbro, A Mégara Hyblaea : le corps géomètre, Annales, Economies, Sociétés, pp.953-964, 1982.

J. Svenbro, La découpe du poème. Notes sur les origines sacrificielles de la poétique grecque, Poétique, vol.58, pp.215-232, 1984.

D. Ulluci, Contesting the Meaning of Animal Sacrifice, pp.57-74, 2011.

F. T. Van-straten and H. Kala, Images of Animal Sacrifice in Archaic and Classical Greece, 1995.

J. Vernant, Théorie générale du sacrifice et mise à mort dans la thusia grecque, Le sacrifice dans l'Antiquité, pp.1-21, 1981.

P. Vidal-naquet, Chasse et sacrifice dans l'Orestie d'Eschyle

M. Vidal-naquet and . Et-tragédie-en-grèce-ancienne, , pp.135-158, 1981.

A. G. Wersinger, La fête criminelle: Empédocle, Perséphone et les Charites

J. Mazoyer, F. Pérez-rey, R. Malbran-labat, and . Lebrun, La Fête, la rencontre des dieux et des hommes, pp.109-132, 2004.

A. G. Wersinger, L. Sphère, ;. A. Intervalle, and . Wersinger, De l'Ame-harmonie et du Corps-Lyre au paradoxe du corps immortel : les aventures d'une métaphore, de Platon et Aristote à Dicéarque de Messène, Musique et Corps, pp.85-104, 2008.

A. G. Wersinger, Empédocle. Les Dieux, le sacrifice et la grâce, Juillet et Septembre, vol.3, issue.1, pp.291-299, 2012.

A. G. Wersinger-;-g.-press, F. Gonzales, D. Nails, and H. Tarrant, A Companion to Plato, pp.209-211, 2012.

A. G. Wersinger, Tonos et melos : Psycho-physiologie antique de l'audition émotionnelle, M. Kalkeneker, Figures de l'Ecoute, 2015.

, Ancient Mediterranean Sacrifice, 2011.

F. I. Zeitlin, The Motiv of the Corrupted Sacrifice in Aeschylus' Oresteia, Transactions and Proceedings of the American Philological Association 96, pp.463-508, 1965.