Abstract : This article first examines the similarities between Irish literature and American Southern literature to further study the way they are subverted in McCarthy's novels. The gothic « Big House » is symbolic of a past order. The characters are expelled toward a tangential space which very much resembles the Celtic Otherworld. Unmotivated violence prevails as it is turned into carnavalesque shows. In this universe the relationship between representation and reality is questioned : since history appears as speculative, there remains only language, although it appears as a baroque system of signs in which the reader can get lost just as the characters get lost in space.
Résumé : Cet article part des similitudes qui existent entre littérature irlandaise et littérature du Sud des Etats-Unis pour examiner le travail de subversion auquel elles sont soumises dans les romans de McCarthy. La « grande maison » gothique y est le symbole d'un ordre révolu. Les personnages en sont expulsés vers un espace en porte-à-faux qui ressemble à l'Au-Delà de la mythologie celte. Y règne une violence gratuite érigée en spectacle lors de manifestations carnavalesques. C'est dans cet univers qu'est interrogé le rapport entre représentation et réel : si l'histoire est une fiction, il ne reste que le langage, système de signes baroque dans le labyrinthe duquel le lecteur se perd comme le personnage dans l'espace.