Mythes sudistes et mythes celtes chez Cormac Mc Carthy : une même subversion postmoderne - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Etudes Irlandaises Year : 1997

Mythes sudistes et mythes celtes chez Cormac Mc Carthy : une même subversion postmoderne

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Abstract

This article first examines the similarities between Irish literature and American Southern literature to further study the way they are subverted in McCarthy's novels. The gothic « Big House » is symbolic of a past order. The characters are expelled toward a tangential space which very much resembles the Celtic Otherworld. Unmotivated violence prevails as it is turned into carnavalesque shows. In this universe the relationship between representation and reality is questioned : since history appears as speculative, there remains only language, although it appears as a baroque system of signs in which the reader can get lost just as the characters get lost in space.
Cet article part des similitudes qui existent entre littérature irlandaise et littérature du Sud des Etats-Unis pour examiner le travail de subversion auquel elles sont soumises dans les romans de McCarthy. La « grande maison » gothique y est le symbole d'un ordre révolu. Les personnages en sont expulsés vers un espace en porte-à-faux qui ressemble à l'Au-Delà de la mythologie celte. Y règne une violence gratuite érigée en spectacle lors de manifestations carnavalesques. C'est dans cet univers qu'est interrogé le rapport entre représentation et réel : si l'histoire est une fiction, il ne reste que le langage, système de signes baroque dans le labyrinthe duquel le lecteur se perd comme le personnage dans l'espace.
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Dates and versions

hal-02561017 , version 1 (02-05-2020)

Identifiers

Cite

Christine Chollier. Mythes sudistes et mythes celtes chez Cormac Mc Carthy : une même subversion postmoderne. Etudes Irlandaises, 1997, 22 (1), pp.17-34. ⟨10.3406/irlan.1997.1379⟩. ⟨hal-02561017⟩
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