Barthes et le lexique de la critique
Résumé
In the works of Barthes, the vocabulary of criticism constitutes a stumbling block between the scientific pretention to the objectivity and the mobility of the meaning. While Barthes indeniably enriched the vocabulary of criticism, there is an obvious contradiction between the conceptualization in categories present in the article « (Theory of) the text », written for the Encyclopédie Universalis and the variability of the meanings linked to the enunciative and socio-cultural contexts. This study shows the debatable impact in the university criticism of a « pantextualism » derived from an inappropriate use of intertextuality, a central notion in the « (Theory of) the text ». The « pantextualism » masks the part of non-convertibility between text and image or the possible existence of an « hors-text », whereas the reading of the last works of Barthes corrects this simplified vision. It is necessary to re-read Barthes against and with him.
Le lexique constitue dans l’œuvre de Barthes un point d’achoppement entre la prétention scientifique à l’objectivité et la mobilité du sens. Si Barthes a indéniablement enrichi le lexique de la critique, la contradiction est manifeste entre la conceptualisation catégorielle à l’œuvre dans l’article « (Théorie du) texte » rédigé pour l’Encyclopédie Universalis et la variabilité des acceptions liée aux contextes énonciatifs et socioculturels. La présente étude montre l’incidence contestable dans la critique universitaire d’un « pantextualisme », dérivé d’un usage abusif de l’intertextualité, notion centrale dans la « théorie du texte ». Le pantextualisme occulte la part de non-convertibilité entre texte et image ou la possible existence d’un hors-texte, alors même que la lecture du dernier Barthes corrige cette vision simplifiée. Il faut relire Barthes contre et avec lui.
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