Aragon et les philosophes : la pensée littéraire et les catégories
Résumé
Aragon’s literary work maintains an original dialogue with philosophy and the humanities. Through literary art, the author has the ambition to open the way to a specific knowledge, but he does not oppose this knowledge to rationality : on the contrary, he opens to the latter new horizons of shared knowledge. From the Paysan de Paris (1926) to Blanche ou l'oubli (1967) three major thoughts are involved in this dialogue between rationality and poetry : Kant, who poses, in front of the absolute, the idea of relativity, Marx, with whom is shared a materialism of language, Freud, for whom the unconscious can only be apprehended through an exchange of words. This conjunction of thoughts gives us to revisit the question of literary genres by articulating these categories to degrees of involvement of the subject enunciator in his discourse, in other words to differentiated meanings of fictionality.
L’œuvre littéraire d’Aragon entretient un dialogue original avec la philosophie et les sciences humaines. Par l’art littéraire, l’auteur a l’ambition d’ouvrir la voie à une connaissance spécifique, mais il n’oppose pas cette connaissance à la rationalité : il ouvre au contraire à cette dernière de nouveaux horizons de connaissance partagée. Du "Paysan de Paris" (1926) à "Blanche ou l’oubli" (1967), trois pensées majeures sont impliquées dans ce dialogue entre rationalité et poéticité : Kant, qui pose, face à l’absolu, l’idée de relativité, Marx, avec qui est partagé un matérialisme de la langue, Freud, pour qui l’inconscient ne peut être appréhendé qu’à travers un échange des paroles. Cette conjonction de pensées donne à revoir la question des genres littéraires en articulant ces catégories à des degrés d’implication du sujet énonciateur dans son discours, autrement dit à des acceptions différenciées de la fictionnalité.
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