Turina’s string quartet op. 4 in the light of the Parisian musical context of the time - Archive ouverte HAL Access content directly
Book Sections Year : 2016

Turina’s string quartet op. 4 in the light of the Parisian musical context of the time

Le quatuor à cordes op. 4 de Turina à la lumière du contexte musical parisien de l’époque

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Abstract

Joaquin Turina composed his string quartet op. 4 in 1911, in Paris. He lived for six years in the French capital and studied composition with d'Indy at the Schola Camtorum. His involvement and his numerous activities in the Parisian musical life led him to acquainted with personalities from the world of music such as Debussy, Ravel and Fauré in particular, and to get to know his fellow countryman Albeniz, in addition to Indy and the other French and foreign composers studying like him at the Schola. These various acquaintances and rich musical exchanges played a key role in the composition of the string quartet op. 4. Building on the Parisian context of the time, the article aims at revealing different facets of this quartet: how Turina reclaimed the cyclical processes in the entire quartet, following the instruction received from Indy, how he designed the forms and harmony, how he wrote for string instruments. All these points are stressed with regard to contemporary French string quartets, present in concert programs. The point is to better understand the various influences that Turina was able to receive and to define more precisely his identity and his style, then in full development.
C’est à Paris, en 1911, que Joaquin Turina compose son quatuor à cordes op. 4. Il vit alors depuis six ans dans la capitale française et étudie la composition avec d’Indy à la Schola Cantorum. Son implication et ses nombreuses activités dans la vie musicale parisienne le conduisent à côtoyer, outre d’Indy et des compositeurs français et étrangers qui, comme lui, étudient à la Schola, d’autres personnalités du monde de la musique, Debussy, Ravel, Fauré, notamment, et à faire la connaissance de son compatriote Albeniz. Ces multiples rencontres et ces riches échanges musicaux ont largement contribué à façonner son quatuor à cordes op. 4. Prenant appui sur le contexte parisien de cette époque, l’article s’attache à dévoiler différentes facettes de ce quatuor : tour à tour, sont abordées la façon dont Turina se réapproprie les procédés cycliques dans l’ensemble du quatuor, suite à l’enseignement reçu de d’Indy, sa conception des formes et de l’harmonie et la manière dont il écrit pour les instruments à cordes, points qui sont mis en regard avec les quatuors à cordes français contemporains alors présents dans les programmes de concert. Il s’agit ainsi de mieux saisir les diverses influences que Turina a pu recevoir et de cerner plus précisément son identité et les caractéristiques de son style alors encore en pleine élaboration.
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Dates and versions

hal-03002742 , version 1 (12-11-2020)

Identifiers

Cite

Florence Doé de Maindreville. Le quatuor à cordes op. 4 de Turina à la lumière du contexte musical parisien de l’époque. Christiane Heine and Juan Miguel González Martínez. The String Quartet in Spain, Peter Lang, 2016, Varia Musicologica, 978-3-0343-2853-. ⟨10.3726/b10981⟩. ⟨hal-03002742⟩
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