Professionnal development with digital practices and collective intelligence
Développement professionnel avec les pratiques numériques et l'intelligence collective
Résumé
We propose a four-way reflection on forms of collective intelligence based on the work carried out with in the IDEKI network and various research projects. This work links research to the dimensions of real professional activity by crossing orientations in didactics and the fields of professionalization, construction of professionalism, coaching and professional development. We will focus on two different professional communities and the analysis of their practices and the impact on the professional development of the actors. First, school nurses working with digital professional tools and the issue of disembodied work, second, teacher librarians developing digital writing practices in blogs and the issue of the intersubjective relationship.
Nous proposons une réflexion à quatre voix sur les formes d'intelligence collective à partir des travaux menés au sein du réseau IDEKI et de divers projets de recherche. Ce travail relie la recherche aux dimensions de l'activité professionnelle réelle en croisant les orientations en didactique et les domaines de la professionnalisation, de la construction du professionnalisme, de l'accompagnement et du développement professionnel. Nous nous concentrerons sur deux communautés professionnelles différentes et l'analyse de leurs pratiques et de l'impact sur le développement professionnel des acteurs. Premièrement, les infirmières scolaires qui travaillent avec les outils professionnels numériques et la question du travail désincarné, deuxièmement, les bibliothécaires-enseignants qui développent les pratiques d'écriture numérique dans les blogs et la question de la relation intersubjective.