Teaching Grammar to the Prince? The French Manuscript 151, an Example of a Present to Gaston d’Orléans - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Bulletin du Centre de Recherche du Château de Versailles Year : 2021

Teaching Grammar to the Prince? The French Manuscript 151, an Example of a Present to Gaston d’Orléans

Quelle grammaire pour quel prince ? Le manuscrit français 151 : un exemplaire de présent adressé à Gaston d’Orléans

(1)
1

Abstract

Where did the Grammaire latine en figures allégoriques empruntées à l’art militaire, given to the young Gaston d’Orléans in 1615, come from? Who wrote it? What purpose did it serve? Why did this lavishly illuminated ceremonial manuscript fall into such disrepute in the nineteenth century? This paper, embracing a genetic and historiographic approach, aims to offer some tentative answers to those many questions.
D’où vient la Grammaire latine en figures allégoriques empruntées à l’art militaire offerte vers 1615 au jeune Gaston d’Orléans ? Qui en fut l’auteur, à quoi servit-elle, et pourquoi ce manuscrit d’apparat richement enluminé connut-il au xixe siècle un tel discrédit ? Cet article d’orientation génétique et d’approche historiographique propose un certain nombre d’hypothèses en réponse à ces questions.
Fichier principal
Vignette du fichier
Tiré à part déf. GASTON GRAMMAIRE.pdf (1.32 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Publisher files allowed on an open archive

Dates and versions

hal-03506545 , version 1 (19-01-2022)

Licence

Attribution - NonCommercial - NoDerivatives - CC BY 4.0

Identifiers

Cite

Bernard Teyssandier. Quelle grammaire pour quel prince ? Le manuscrit français 151 : un exemplaire de présent adressé à Gaston d’Orléans. Bulletin du Centre de Recherche du Château de Versailles, 2021, Gaston d’Orléans et l’Antiquité, pp.10.4000/crcv.20148. ⟨10.4000/crcv.20148⟩. ⟨hal-03506545⟩
24 View
27 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More