Sensory learning in physical education and deceleration experiences during accelerated physical activity: the example of step fitness in a school setting - Université de Reims Champagne-Ardenne Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue (Data Paper) Movement & Sport Sciences - Science & Motricité Année : 2022

Sensory learning in physical education and deceleration experiences during accelerated physical activity: the example of step fitness in a school setting

Résumé

A paradox seems to run through our contemporary Western societies: between the search for a fulfilled life organized around bodily well-being (physical practices, curative methods, etc.) and the acceleration of time, which seems to hinder this personal development by condensing and fragmenting the experiences as they are lived. In Physical Education, the physical step practice does not escape this paradox. The proposed didactic framework is certainly based on an analysis of bodily sensations in order to organize one’s practice, but it is also based on the requirements of effort intensity and optimization of execution speed and motor qualities in order to meet training objectives. The aim of this article is to analyze the experience of pupils doing step exercise in a school setting. To what extent can this rhythmic and intense practice engage the pupils in a deceleration that could promote meaningful sensory experiences? Based in emersiology, the study is inscribed in the theoretical framework of the course of action in order to analyze the commitments and the sensory register of the pupils during school step classes. Finally, step offers a space of intentional deceleration that allows for listening to one’s body sensations.
Un paradoxe semble traverser nos sociétés occidentales contemporaines : entre la recherche d’une vie épanouie organisée autour du bien-être corporel (pratiques physiques, méthodes curatives, etc.) et l’accélération du temps qui semble entraver ce développement personnel en condensant et fragmentant les expériences vécues. En Education Physique et Sportive, la pratique physique step n’échappe pas à ce paradoxe. Le cadre didactique proposé repose certes sur une analyse des ressentis corporels pour organiser sa pratique mais également sur des exigences d’intensité d’effort et d’optimisation de la vitesse d’exécution et des qualités motrices pour répondre à des objectifs d’entraînement. Cet article a pour objectif d’analyser l’expérience des élèves en step scolaire. Dans quelle mesure cette pratique rythmée et intense peut engager les élèves dans une décélération favorable à des expériences sensorielles signifiantes ? À partir d’un ancrage en émersiologie, l’étude s’inscrit dans le cadre théorique du cours d’action afin d’analyser les engagements et le registre sensoriel des élèves lors de la pratique du step scolaire. Finalement, le step scolaire offre un espace de décélération intentionnelle propice à l’écoute de ses sensations corporelles.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04006554 , version 1 (27-02-2023)

Identifiants

Citer

Aline Paintendre, Bernard Andrieu, Mary Schirrer. Sensory learning in physical education and deceleration experiences during accelerated physical activity: the example of step fitness in a school setting. Movement & Sport Sciences - Science & Motricité, 2022, 119, pp.9-18. ⟨10.1051/sm/2022022⟩. ⟨hal-04006554⟩
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