Les Essais de Montaigne : monument des « excellens hommes » de la Renaissance
Abstract
In his Essays, Montaigne has drawn a portrait of himself, which he hanged in a portraits-gallery, showing “excellent men” from Antiquity to his time. By eulogizing them, he defined his own ethos in a refracting way as a prudent nobleman and a genial artist, just as his capacity of critical admiration. We will focus on the portraits he drew of some contemporary literati: Giraldi and Castellion, Pibrac and Paul de Foix, Amyot, and especially Marie de Gournay, object of a paradoxical praise among such a male and heroic neighborhood, as a model of both perfect readership and perfect friendship.
Dans les Essais, Montaigne a tracé un portrait de lui-même, qui prenait place dans une galerie de portraits représentant certains « excellens hommes » de l’Antiquité et de son temps. Leur éloge contribuait à définir par réfraction son propre éthos de gentilhomme prudent et d’artiste génial, capable d’une admiration critique. Nous examinerons ici les portraits de lettrés contemporains, Giraldi et Castellion, Pibrac et Paul de Foix, Amyot, et surtout celui, paradoxal dans un univers héroïque masculin, de Marie de Gournay, à la fois modèle de la parfaite lectrice et de la parfaite amie.