Developing a research posture in the human and collective intelligence professions: emergences, paths and knowledge constructions
Développer une posture de recherche dans les métiers de l'humain et en intelligence collective : émergences, cheminements et constructions de savoirs
Abstract
The confinement caused by the Covid 19 pandemic has had at last two direct effects on the very act of training-learning: the explosion in the use of digital technology, sometimes expressly, and the need to design so-called hybrid training courses for professionals in education, training ans research, which have given a very large place to disembodied relationships. Scientific medaition represents a major challenge at e time when research is expected ti be more closely linked to social, scientific and professional issues.
How can we maintain a forme of complexity in this context, an articulation between research, training and profesionnalization ? How can we maintain forms of analysis that allow us to conceptualize the reality of the activity without giving up a training of critical thinking and "reflextive efficiency". At the same time, how can we guarantee e scientific future for didactic research ,
Le confinement dû à la pandémie du Covid 19 a eu au moins deux effets directs sur l'acte même de formation-apprentissage : l'explosion du recours au numérique de façon parfois expresse et la nécessité de concevoir des formations dites hybrides pour les professionnels de l'éducation, de la formation, de la recherche qui ont fait une grande place à la relation désincarnée. Les médiations scientifiques représentent un enjeu fort à l'heure où on attend de la recherche une articulation plus étroites avec des questions sociales, scientifiques et professionnelles.
Comment dans ce contexte maintenir une forme de complexité, une articulation entre recherche, formation et professionnalisation ? Comment maintenir des formes d'analyse permettant de conceptualiser le réel de l'activité sans renoncer à la formation de l'esprit critique et à l' "efficacité réflexive" ? Comment en même temps garantir un avenir scientifique des recherches en didactique ?