Images, coopération et échanges culturels en Méditerranée
Abstract
The problematics of this work seeks to better understand how various iconic and audio-visual productions are conceived of by diverse audiences around the Mediterranean, in various educational contexts. In particular, we are concerned with image production models, image-based education and information devices that are based on cooperation between North and South. What are their aims? How do they work? And how are they received by their audiences? In this perspective, we have been open to study any mode of production and reception, any iconic and audio-visual support, in any type of media. The contributions in this collection attempt to describe, explain and evaluate the scope of various iconic or audio-visual forms in various contexts with intercultural, educational or informational purposes (school, university, film festival, print media, radio, television, webnews). The study of the various forms of audio-visual communication makes it possible to better understand how audiences view North-South relations by addressing five main themes: cooperation (role of associations and public institutions), trans-Mediterranean migrations, French as foreign language, religions and gender (construction of gendered identities).
La problématique de ce dossier consiste à mieux comprendre comment diverses productions iconiques et audiovisuelles sont appréhendées par les publics, dans leur diversité, autour de la Méditerranée, dans des contextes éducatifs variés. En particulier, nous nous interrogeons sur les modèles de production d’images et sur les dispositifs d’éducation et d’information au moyen de l’image qui sont fondés sur une coopération entre le Nord et le Sud. Quelles sont leurs visées, comment fonctionnent-ils et comment sont-ils reçus par leurs publics ? Dans cette perspective, nous avons été ouverts à l’étude de tout mode de production et de réception, de tout support iconique et audiovisuel, dans tout type de médias. Les contributions tentent ainsi de décrire, d’expliquer et d’évaluer la portée de formes iconiques ou audiovisuelles variées dans divers contextes à visée interculturelle, éducative ou informationnelle (université, festival de cinéma, presse écrite, radio, télévision, webnews). L’étude des diverses formes de communications audiovisuelles permet de mieux comprendre comment les publics se représentent les rapports Nord-Sud en abordant cinq thèmes principaux : la coopération (rôle des associations et des institutions publiques), les migrations transméditerranéennes, les religions et le genre (construction des identités genrées).