Yoga schooling in Physical Education and sensory Learning : How can the practitioner’s experience guide the development of a school practice ?
Enseignement du yoga et apprentissages sensoriels : comment l’expérience des étudiants novices peut-elle guider l’élaboration d’une forme scolaire de pratique ?
Abstract
This article presents an analysis of the activity of students engaged in a yoga learning sequence based on the school form of practice proposed by the legislator in Physical Education, in continuity with the process of westernization of this practice. With reference to the framework of the course of action (Theureau, 2006), the aim is to shed light on the learning process, particularly the sensory learning of the practitioners, and more precisely to give an account of the place and the nature of the body sensations felt and interpreted. Self-confrontation interviews were conducted with two students engaged in a sequence of six yoga lessons. The analysis of the practitioners’ experiences reveals their concerns, commitments and updated and constructed knowledge, in interaction with the didactic choices of the teacher. In the yoga activity, students are concerned by the good execution of the posture, by listening to their sensations and by optimizing postural comfort. The quest for postural quality is structured by listening to one’s body and by building knowledge about one’s body, based on both interoceptive sensations and sensations related to kinesthesia. These results invite to considere the supervision by teachers and the time necessary for the construction of perceptive and sensitive competences during the practice of postures, in order to act as close as possible to one’s body possibilities.
Cet article présente une analyse de l’activité d’étudiants engagés dans une séquence d’apprentissage de yoga à partir de la forme scolaire de pratique proposée par le législateur en EPS, en continuité du processus d’occidentalisation de cette pratique corporelle. En référence au cadre du cours d’action (Theureau, 2006), il s’agit d’éclairer les apprentissages notamment sensoriels des pratiquants, et plus précisément de rendre compte de la place et la nature des sensations corporelles ressenties et interprétées. Des entretiens d’autoconfrontation ont été menés avec deux étudiants engagés dans une séquence de six leçons de yoga. L’analyse du vécu des pratiquants révèle leurs préoccupations, éléments pris en compte et connaissances construites et actualisées, en relation avec les choix didactiques de l’intervenant. Lors de la pratique du yoga, les étudiants sont avant tout préoccupés par la bonne exécution de la posture, par l’écoute de leurs sensations et par l’optimisation du confort postural. La quête d’une qualité posturale se structure par l’écoute de son corps et par la construction de connaissances sur son corps, à partir de sensations tant intéroceptives que relatives à la kinesthésie corporelle. Ces résultats invitent à une réflexion sur l’accompagnement et le temps nécessaire à la construction de compétences perceptives et sensibles lors de la pratique des postures, afin notamment d’agir au plus près de ses possibilités corporelles.
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