Relationship between impulsivity and negative attribution biases following traumatic brain injury
Liens entre impulsivité et biais d’attribution d’intentions dans le traumatisme crânien
Résumé
Behavioral changes such as increasing impulsivity and irritability can occur after traumatic brain injury (TBI). These changes may be associated with negative attribution biases (NABs). The aim of this research is to explore the existence of these biases in TBI, the links with impulsivity and to investigate the role played by social skills, in particular the recognition of facial emotions of anger (FERa). The TBI group (17 participants) showed significantly greater aggression bias than the control group (17 participants matched for age, sex and education), and poorer FERa. A profile analysis highlights first cases in favor of an effect of FERa on NAB for the TBI group. Furthermore, NABs appears positively associated with impulsivity, social functioning and quality of life. A better understanding of the emergence of NABs seems essential to adapt cognitive remediation interventions.
Des modifications comportementales comme une majoration de l’impulsivité et de l’irritabilité peuvent apparaître après un traumatisme crânien (TC). Ces modifications pourraient être associées à des biais d’interprétation d’intentions négatives (BAN). L’objectif de cette recherche est d’explorer l’existence de ces biais dans le TC, les liens avec l’impulsivité et d’approfondir le rôle tenu par les habiletés sociales, en particulier la reconnaissance des émotions faciales de colère (REFc). Le groupe TC (17 participants) présente des biais d’agressivité significativement plus important que le groupe témoin (17 participants appariés en âge, sexe et niveau d’éducation) et une moins bonne REFc. Une analyse en profils souligne de premiers cas en faveur d’un effet de la REFc sur le BAN pour le groupe TC. Par ailleurs, les BAN sont positivement associés à l’impulsivité, au fonctionnement social et à la qualité de vie. Mieux comprendre l’émergence des BAN semble indispensable pour adapter les interventions de remédiation cognitive.
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