Proceedings of the Twenty-Sixth ICMI Study: Advances in Geometry Education - Université de Reims Champagne-Ardenne Accéder directement au contenu
Proceedings/Recueil Des Communications Année : 2024

Proceedings of the Twenty-Sixth ICMI Study: Advances in Geometry Education

Angel Gutierrez Rodrigues (1) , Thomas Lowrie (2) , Fabien Emprin (3, 4) , Maha Abboud (5) , Jonathan Adams (6) , Jill Adler (7) , Wilfredo Alangui , Angel Gutierrez (8) , Alberto Arnal-Bailera (9) , Francine Athias (10) , Anna Baccaglini-Frank (11) , Edelmira Badillo (12) , Masoud Bahramibidkalme , Nives Baranović , Melania Bernabeu (13) , Jessica Bodnar , Matthias Brandl (14) , Catherine Bruce , Àngela Buforn , Caroline Bulf (15) , Leonor Camargo , Jaime Carvalho E Silva (16) , Salvador Castillo , Sofia Caviedes (17) , Valentina Celi (18, 15, 19) , Daniel Chazan (20) , Azucena Chicalote-Jiménez Tania , Sylvia Coutat , Genaro de Gamboa , Bianca Di Bia , Jean-Luc Dorier , Jacques Douaire , Fabien Emprin , Olga Fellus , Federica Ferretti , Viktor Freiman , Taro Fujita , Silvia Funghi , Alessandro Gambini , Soheila Gholamazad , Joaquin Giménez , Adrián Gómez-Árciga , Gloriana Gonzalez , Zahra Gooya , Sabrina Grossi , Claire Guille-Biel Winder , Angel Gutiérrez , Urs Hackstein , Danielle Harris , Patricio Herbst , Veronica Hoyos , Nicholas Jackiw , Ana-Paula Jahn , Adela Jaime , Keith Jones , Nelly Julien , Alexander Karp , Yutaka Kondo , Margo Kondratieva , Man Koo Chung , Ulrich Kortenkamp , Hiroyuki Kumakura , Ruchi Kumar , Susumu Kunimune , Kevin Larkin , Célia Leme Da-Silva Maria , Yvonne Liljekvist , Tracy Logan , Thomas Lowrie , Víctor Manero , Christine Mangiante , Patricia Marchand , Michela Maschietto , Anne-Cécile Mathé , Jasmina Milinkovic , Elisa Miragliotta , Annamaria Miranda , Shinichi Miyawaki , Oscar Molina , Monica Mora , Guadalupe Morales , Lisnet Mwadzaangati , Michael Neubrand , Ng Oi-Lam , Shai Olsher , Clark Orey Daniel , José Ortiz-May Daniel , Alik Palatnik , Marie-Jeanne Perrin-Glorian , Patricia Perry , Edith Petitfour , Luis Pino-Fan , Edward Powers , Ilyse Resnick , Leonardo Robles-Pecina , Osvaldo Rosa Filho , Milton Rosa , Carmen Samper , Lucía Schaefer , Natalia Sgreccia , Mingyu Shao , Shweta Sharma , Saadeddine Shehab , Kojiro Shojima , Pereira da Silva Giovana Aparecid , Nathalie Sinclair , Suchismita Srinivas , Elise Stroetmann , Camilo Sua , Mohamadreza Tavakoli , Jana Trgalová , Luc Trouche , Aebischer Tullio , Yuly Vanegas , Claudia Vargas , Pablo Vargas Herrera Juan , Céline Vendeira , Mirela Vinerean , Giada Viola , Satoshi Watanabe , Michal Yerushamly , Oleksiy Yevdokimov , Cui Zhihao
Angel Gutierrez Rodrigues
  • Fonction : Directeur scientifique
  • PersonId : 1383277
Thomas Lowrie
  • Fonction : Directeur scientifique
  • PersonId : 1383278
Wilfredo Alangui
  • Fonction : Auteur
Angel Gutierrez
  • Fonction : Auteur
Masoud Bahramibidkalme
  • Fonction : Auteur
Nives Baranović
  • Fonction : Auteur
Jessica Bodnar
  • Fonction : Auteur
Catherine Bruce
  • Fonction : Auteur
Àngela Buforn
  • Fonction : Auteur
Leonor Camargo
  • Fonction : Auteur
Salvador Castillo
  • Fonction : Auteur
Sylvia Coutat
  • Fonction : Auteur
Genaro de Gamboa
  • Fonction : Auteur
Bianca Di Bia
  • Fonction : Auteur
Jean-Luc Dorier
  • Fonction : Auteur
Jacques Douaire
  • Fonction : Auteur
Fabien Emprin
  • Fonction : Auteur
Olga Fellus
  • Fonction : Auteur
Federica Ferretti
  • Fonction : Auteur
Viktor Freiman
  • Fonction : Auteur
Taro Fujita
  • Fonction : Auteur
Silvia Funghi
  • Fonction : Auteur
Alessandro Gambini
  • Fonction : Auteur
Soheila Gholamazad
  • Fonction : Auteur
Joaquin Giménez
  • Fonction : Auteur
Adrián Gómez-Árciga
  • Fonction : Auteur
Gloriana Gonzalez
  • Fonction : Auteur
Zahra Gooya
  • Fonction : Auteur
Sabrina Grossi
  • Fonction : Auteur
Claire Guille-Biel Winder
  • Fonction : Auteur
Angel Gutiérrez
  • Fonction : Auteur
Urs Hackstein
  • Fonction : Auteur
Danielle Harris
  • Fonction : Auteur
Patricio Herbst
  • Fonction : Auteur
Veronica Hoyos
  • Fonction : Auteur
Nicholas Jackiw
  • Fonction : Auteur
Ana-Paula Jahn
  • Fonction : Auteur
Adela Jaime
  • Fonction : Auteur
Keith Jones
  • Fonction : Auteur
Nelly Julien
  • Fonction : Auteur
Alexander Karp
  • Fonction : Auteur
Yutaka Kondo
  • Fonction : Auteur
Margo Kondratieva
  • Fonction : Auteur
Man Koo Chung
  • Fonction : Auteur
Ulrich Kortenkamp
  • Fonction : Auteur
Hiroyuki Kumakura
  • Fonction : Auteur
Ruchi Kumar
  • Fonction : Auteur
Susumu Kunimune
  • Fonction : Auteur
Kevin Larkin
  • Fonction : Auteur
Célia Leme Da-Silva Maria
  • Fonction : Auteur
Yvonne Liljekvist
  • Fonction : Auteur
Tracy Logan
  • Fonction : Auteur
Thomas Lowrie
  • Fonction : Auteur
Víctor Manero
  • Fonction : Auteur
Christine Mangiante
  • Fonction : Auteur
Patricia Marchand
  • Fonction : Auteur
Michela Maschietto
  • Fonction : Auteur
Anne-Cécile Mathé
  • Fonction : Auteur
Jasmina Milinkovic
  • Fonction : Auteur
Elisa Miragliotta
  • Fonction : Auteur
Annamaria Miranda
  • Fonction : Auteur
Shinichi Miyawaki
  • Fonction : Auteur
Oscar Molina
  • Fonction : Auteur
Monica Mora
  • Fonction : Auteur
Guadalupe Morales
  • Fonction : Auteur
Lisnet Mwadzaangati
  • Fonction : Auteur
Michael Neubrand
  • Fonction : Auteur
Ng Oi-Lam
  • Fonction : Auteur
Shai Olsher
  • Fonction : Auteur
Clark Orey Daniel
  • Fonction : Auteur
José Ortiz-May Daniel
  • Fonction : Auteur
Alik Palatnik
  • Fonction : Auteur
Marie-Jeanne Perrin-Glorian
  • Fonction : Auteur
Patricia Perry
  • Fonction : Auteur
Edith Petitfour
  • Fonction : Auteur
Luis Pino-Fan
  • Fonction : Auteur
Edward Powers
  • Fonction : Auteur
Ilyse Resnick
  • Fonction : Auteur
Leonardo Robles-Pecina
  • Fonction : Auteur
Osvaldo Rosa Filho
  • Fonction : Auteur
Milton Rosa
  • Fonction : Auteur
Carmen Samper
  • Fonction : Auteur
Lucía Schaefer
  • Fonction : Auteur
Natalia Sgreccia
  • Fonction : Auteur
Mingyu Shao
  • Fonction : Auteur
Shweta Sharma
  • Fonction : Auteur
Saadeddine Shehab
  • Fonction : Auteur
Kojiro Shojima
  • Fonction : Auteur
Nathalie Sinclair
  • Fonction : Auteur
Suchismita Srinivas
  • Fonction : Auteur
Elise Stroetmann
  • Fonction : Auteur
Camilo Sua
  • Fonction : Auteur
Mohamadreza Tavakoli
  • Fonction : Auteur
Jana Trgalová
  • Fonction : Auteur
Luc Trouche
  • Fonction : Auteur
Aebischer Tullio
  • Fonction : Auteur
Yuly Vanegas
  • Fonction : Auteur
Claudia Vargas
  • Fonction : Auteur
Pablo Vargas Herrera Juan
  • Fonction : Auteur
Céline Vendeira
  • Fonction : Auteur
Mirela Vinerean
  • Fonction : Auteur
Giada Viola
  • Fonction : Auteur
Satoshi Watanabe
  • Fonction : Auteur
Michal Yerushamly
  • Fonction : Auteur
Oleksiy Yevdokimov
  • Fonction : Auteur
Cui Zhihao
  • Fonction : Auteur

Résumé

Our engagement with this ICMI Study Conference began when we accepted invitations from the ICMI President, Frederick Leung, to co-chair the Study 26: Advances in Geometry Education. Although we have both worked internationally in geometry education for decades, we had not previously met one another. A briefing meeting with the President, and the Secretary General, Jean-Luc Dorier, provided context and scope for the Study. As with all ICMI studies, the central aims are to consider the topic (in our case geometry education) with respect to theory, research, practice, and policy; and to suggest new directions of research that take into account contextual, cultural, national, and political dimensions of the field. We then worked collaboratively with Professors Leung, Dorier, and other members of the ICMI Executive, to establish an International Program Committee (IPC) with expertise in geometry education. The IPC members have invested substantial time and effort to be part of the IPC, over an extended period. We are grateful for their collective wisdom and technical expertise in framing the core work of the Study. We are especially appreciative of Professor Fabien Emprin’s commitment to the Study by taking on the responsibility of Conference Convenor. Fabien’s leadership and organisational skills became on integral part of the Study’s success. We would also like to acknowledge the effort that some participants from economically disadvantaged countries have made to attend the conference, and the economic support we have received from ICMI and Trent University (Canada) to support their attendance. The IPC met in Valencia in February 2023 to develop the ICMI Study 26 Discussion Document, included at the end of the Proceedings, which was finalized and distributed internationally in June 2023. We express our gratitude to the University of Valencia for providing working spaces and facilities during the three-day meeting. The Study Document served as a call for papers for the ICMI Study 26 Conference, hosted by the Université de Reims Champagne Ardenne, France, during April, 2024. An ICMI Study Conference is quite different to a traditional conference. A majority of the time is devoted to the engagement of Working Groups organized around the topics and led by IPC members. During these Working Groups brief presentations by the participants, based on their papers, serve as a catalyst for in-depth exploration of the topics and sub-topics —with the primary purpose being the preparation and initial development of a published volume. The activity of the Study is organized around four focused topics, aimed to provide complementary perspectives and approaches to the teaching and learning of geometry. Contributions to the topics were organized around sets of related sub-topics, each sub-topic focusing on a specific issue and stating a set of questions aimed to lead discussions, as defined in the Discussion Document. The four topics are: A. Theoretical perspectives; B. Curricular and methodological approaches; C. Resources for teaching and learning geometry; and D. Multidisciplinary perspectives. These topics and related sub-topics provided the basis for inviting papers. Each submission was reviewed by at least two IPC members, and authors of accepted papers were invited to participate in the Study Conference. Accepted papers were then revised (when necessary) by the authors, before being published in these electronic conference proceedings. The conference proceedings include 60 papers from around the world. The countries represented in the Proceedings include: Argentina, Australia, Brazil, Canada, Chile, China, Colombia, Costa Rica, Croatia, France, Germany, Greece, Hong Kong, India, Iran, Israel, Italy, Japan, Malawi, Mexico, New Zealand, Portugal, Serbia, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom, and the United States. In addition, we invited two esteemed scholars to present plenary lectures and another five to participate in a plenary panel on geometry practices within diverse cultural settings. To ensure that teachers’ voices were well-represented at the Study Conference, we invited several practitioners actively involved in collaborative geometry projects to participate in a plenary panel that focused on French perspectives of teaching geometry. We would like to thank the Local Organizing Committee members and their support staff and students of the l’IREM de Reims at the Université de Reims Champagne-Ardenne for all their work in hosting a successful ICMI Study 26 Conference. Preparation of the ICMI Study 26 volume, begun during the Study Conference, will continue in four virtual collaborative groups, during 2024-25. We aim for the Study Volume to be published in 2026 by Springer Nature in the New ICMI Studies Series. An ICMI Study requires sustained commitment on three major projects (the Discussion Document, Study Conference and Study Volume) throughout its focused program of work. Along with the unwavering support and guidance we have received from Frederick Leung and Jean-Luc Dorier, we would like to acknowledge the help we have received from Merrilyn Goos (Vice President of ICMI), and Lena Koch (IMU Secretariat) at critical times during the development of the work program. Angel Gutiérrez and Thomas Lowrie 26th ICMI Study co-chairs
Fichier principal
Vignette du fichier
240512 ICMI Stydy Proceedings.pdf (97.59 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Publication financée par une institution

Dates et versions

hal-04577863 , version 1 (16-05-2024)

Licence

Paternité

Identifiants

  • HAL Id : hal-04577863 , version 1

Citer

Angel Gutierrez Rodrigues, Thomas Lowrie, Fabien Emprin, Maha Abboud, Jonathan Adams, et al.. Proceedings of the Twenty-Sixth ICMI Study: Advances in Geometry Education. 26th ICMI study: Advances in Geometry Education, IREM de Reims, 2024, 978- 2-910076-17-7. ⟨hal-04577863v1⟩
0 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More