Sur Un Balcon en Forêt : fabrique littéraire de Julien Gracq
Abstract
This article looks at the mechanisms of literary writing-reading in Julien Gracq's Un balcon en forêt. This novel marks in the author a shift from dream writing to realism, which accentuates its divergence from André Breton's Surrealist Manifesto. It is favored by Gracq's dual profession of historian-geographer and man of letters. Not everything in this writing can be explained by the relationship between texts, in other words by intertextuality. Whether it is the space, the characters, or the "playing" offered to the reader (s), the analysis resorts to the notion of arrière-texte, accorded to the hors-texte as well as the "out-of-language", in order to make its particular accents heard.
Cet article s'intéresse aux mécanismes de l'écriture-lecture littéraire dans Un balcon en forêt de Julien Gracq. Ce roman marque chez l'auteur une inflexion de l'écriture onirique vers le réalisme, qui accentue sa divergence avec le Manifeste surréaliste d'André Breton. Elle est favorisée par le double métier d'historien géographe et d'homme de lettres exercé par Gracq. Tout ne s'explique pas dans cette écriture par le rapport entre textes, autrement dit par l'intertextualité. Qu'il s'agisse de l'espace, des personnages ou du jeu proposé au(x) lecteur(s), l'analyse recourt à la notion d'arrière-texte, accordée au hors-texte comme "hors langage", pour en faire entendre les accents particuliers.
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